Saturday, April 16, 2011

Seerah...anda minat??


Assalamua'laikum..

Yeay..mood mengupdate tiba jugak akhirnya..Seerah a.k.a sejarah..Dulu-dulu memang tak minat,kalau orang lain senang-senang dapat A1 dalam SPM, tapi saya 'susah-susah' dapat A2.Seerah ini bukan sahaja penting as bahan bacaan semata-mata, tapi juga untuk dipraktikkan. Sirah Nabi Muhammad, bukan sekadar untuk tahu atau hafal untuk jawab periksa masa zaman sekolah, tapi untuk kite meresapkan ia masuk dalam hidup.Jangan hanya pandai sebut 'Rasullullah idolaku',tp tak tahu dan tk kenal pun siapa sebenarnya Rasullullah..

Sekarang,target saya adalah membaca buku 'Sirah sahabiyyah'..Setiap hari seorang tokoh sahabiyyah jela.Supaya sepenuhnya dihayati.IA.

Bercerita tentang seerah ni, saya bukanlah orang yang minat, kadang2 memang terpaksa baca sebab nak bincang dalam usrah.huhu..Tapi alhamdulillah akhirnya, Allah kurniakan minat 'betul' dan sendiri dari hati. Antara faktor2 nye..apabila dengar daurah2 ISK,MZ, SJ semua..mesti ade link dengan seerah kan.Pastu bila penyampai mention jer nama tertentu,mesti macam 'eh, tak pernah dengar, ataupun, eh macam pernah dengar tapi tak ingat la'...macam2 la..kadang2 malu jugak, macam dah lama dlm tarbiyah, tapi kisah sahabat banyak yang tak tahu. Sehingga sekali tu dapat dengar secara online kuliah pasal sahabat'anas bin malik' .Best sangat dengar orang tu cerita ,memang detail, memang di sebutkan jugak point2 kenapa perlu baca seerah..Kita nak cuba jadi macam sahabat-sahabat nabi, ibarat bintang di langit.

Dan iA dalam usrah dan menyampaikan daurah, kite boley selitkan 'kehebatan dan kekuatan' iman mereka untuk dicontohi.Sebab tu jugak saya beli buku 65 manusia langit, 2 jilid tabie'n (ni memang kna beli) dan sangat teruja nak beli masa Makcik Zah promote buku sirah sahabiyyah.Best tau baca dan feel macam baca novel or cerpen.Harap mudah la menghafal dan mengingat kisah2 tersebut.

Membaca kisah sahabiyyah ini...
Memang ternyata..mereka ibarat kuntuman bunga mewangi yang penting memainkan peranan
dalam mengembangkan Islam.Mereka bukan sahaja hebat dalam berperanan sebagai isteri,ibu dan anak..malah sebagai pejuang Islam di medan jihad dan medan dakwah.(menjadi tokoh-tokoh dalam bidang tertentu,hadith,fiqh,dsbgnya)

'Setiap sahabat wanita itu ibarat sekuntum bunga yang tumbuh di ladang Islam.Lalu,ketika awan berarak diatasnya dan menumpahkan hujan,bunga yang bersih dan sarat dengan nilai takwa itu terus tumbuh subur dengan pupuk yang diperoleh dari 2 sumber bersih iaitu Al-Quran dan As-Sunnah'-Muhammad Ali Misyhri

Wednesday, April 6, 2011

Tunjukkan kami jalan yang lurus..


Suatu perkara yang menjadi priority kita dalam hidup jadi sangat bermakna adalah apabila kita konsisten dalam melaksanakan sesuatu amal kebaikan.

Sesungguhnya medan amal itu bukan mudah.Lebih mudah berteori dari praktikalnya. Kadang-kadang saya merasakan sangat takut dengan graf iman diri sendiri. Ada kala iman naik tinggi, bersungguh-sungguh dengan amal, sungguh2 bawak usrah.Nak beramal di medan umum lagi.Namun ada masanya graf eksponen ke bawah.zuppp jatuh.Hanya kita tahu diri kita bagaimana nak bangkit.Ape yang membantu graf itu naik semula. Namun, saya sangat yakin bahawa refleksi anak binaan saya adalah dari diri sendiri. Apabila hubungan dengan ALLAH itu dekat, nilai taqwa itu naik,anak binaan kite 'feel' je apa yang kita nak sampaikan.Tapi sangat risau if / memang tak dapat tunaikan banyak sekali hak anak-anak usrah. Terlintas di fikiran, adakah mereka rase rindu bile tidak bertemu, adakah mereka rasa ukhuwah dan nikmat usrah (keluarga) itu.Atau mereka just rase biase.(owh..Moga ALLAH berikan saya kesempatan terus memperbaiki diri dan menghasilkan anak binaan yang komited dalam dakwah)


Sekadar nak mentadabbur ayat bersama; (tk mampu mentafsir -> but still base on tafsir fi zilal).Tadabbur pastinya tak sama macam kite just baca terjemahan ayat.

Surah Al-Fatihah (5-7)

'Hanya kepada Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan'

'Tunjukkanlah kami jalan yang lurus'

'Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat'


Itulah doakan kita saban hari dalam solat. Sangat2 kita meminta kepada ALLAH agar tunjukkan jalan yang lurus.kadang-kadang bukan jalan tu bengkang bengkong, tapi mungkin antara dua jalan, dua pilihan, kita tak pasti yang mana..So, kita mengharapkan ALLAH bimbing dan tunjukkan jalan yang terbaik. Dan ayat sebelumnya, percayalah walaupun manusia boley membantu kite bila kita ada masalah, namun hanya ALLAH yang dapat bantu sepenuhnya.ALLAH mengaturkan segalanya.manusia kadang2 just dapat dengar rintihan dan masalah kita, tapi tk dapat pun selesaikan.So, dengan penghambaan yang total kepada ALLAH yang kita sembah sepenuh hati, kita hanya mengharapkan rahmat kasih sayang-Nya dalam membantu kita.Konsep ini juga related dengan aqidah seseorang.Bagaimana kepercayaan dan keyakinan yang total kepada ALLAH.Bebas dari penghambaan perkara lain termasuk dunia sendiri


Dan pastinya senjata orang mukmin itu adalah doa.Bagaimana peristiwa kejayaan Islam dalam sirah terdahulu.Golongan sedikit mengalahkan golongan yang ramai. dengan Bantuan ALLAH tapi keyakinan dan aqidah mantap paara pejuang.Perkara utama dalam hidup ini,adalah kite mengharapkan hidayah ALLAH sepenuhnya dan ia perkara penting bagi orang mukmin.So, kite sangat perlukan hidayah itu bagi menjamin kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Dan lastly, 'jalan yang lurus itu pastinya bukan jalan orang -orang yang Engkau murkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat'..
Yakni jalan orang-orang yang Allah kurniakan ni'mat-Nya kepada mereka bukan jalan orang-orang yang dimurkai-Nya, iaitu mereka yang mengenal jalan yang benar, kemudian mereka menyimpang darinya atau mereka yang sesat terus dari mula-mula lagi dari jalan yang benar. Jalan yanglurus ialah jalan orang-orang yang berbahagia, yang mendapat hidayah dan sampai kepada Allah.

Semoga ALLAH terus menunjukkan jalan lurus itu kepada saya dan kalian juga. Dan semoga pengakhiran hidup ini adalah Husnul Khatimah. Dan janganlah ALLAH tarik nikmat berada dalam kandang Tarbiyah ini. Sama-sama kita memantapkan medan amal dan tugas as murabbiyah. Bukan mudah tapi tidak payah selagi matlamat jelas kerana ALLAH.

p/s : Selalu pesan kat mutarabbi, if satu masa kite sama2 cari alasan nak tangguh usrah, baik korang marah jer akak, or paksa akak, supaya akak tk jadikan alasan kerja itu sebagai sebab. (sbb masa tu pasti syaitan dah menang dan saya kalah)

cinta menuju Syurga



Serious dan jujur memang tak layak langsung untuk bercerita tentang Baitul Muslim ni.Dan diri sendiri tidaklah melangkah ataupun akan melangkah ke tangga kedua itu dalam masa terdekat(jujur giler).blum lagi.IA suatu hari nanti..doakan

Sebenarnya nak berkongsi tentang Forum Baitul Muslim yang dihadiri baru-baru ni. Uniknye, pendekatan yang dibuat adalah skop yang lebih luas yang mana panelis forum
1) Pakcik Ikhwah - Pakcik Fuad
2)Pakcik bukan ikhwah yang telah menjadi ikhwah hebat setelah walimah dengan akhawat-Dr T
3) Pakcik Taufiq- Ikhwah ( revert, Chinese)
4) Makcik Endok -Akhawat

So, ana citer overall la yer..mesti dapat imagine kot cerita paling best adalah Dr T. Rase macam 'wow'..Nak dijadikan cerita, dia bertemu jodoh dengan akhawat yg pada masa itu dia tk tahu pun itu akhawat. Zaujahnya mengaturkan untuk dia di follow-up. Dan dia memang sangat hargai zaujahnya yg dikatakan memberikan cahaya. Daripada istilah agak2nye 'calon neraka' dulu, tetiba mendapat hidayah. Berkahwin tanpa bercinta sebelumnya.Dan lebih kepada diaturkan family la jugak.Family saling berkenan.Zaujah pandai masak dan Dr T pulak imej baik didepan parentsnya (wlpn akhawat tu pernah dipinang 3 ikhwah-family tolak). Rupanya jodoh dengan Dr T. Zaujahnya yang mengajarkan/ mentarbiyah secara tidak langsung. Tapi Dr T nasihatkan supaya lebih baik kite pilih sesama fikrah, kerana pandangan/view kite sama. Incase bagi akhawat (kan akhawat ramai sangat) terjumpa anasir2 baik dan 'terkahwin', iA sekiranya prepare dan 'kuat' , boley memasukkan zaujnya ke dalam tarbiyah.Dan persediaan / fikiran tentang jodoh yang baik harus wujud 10 tahun atau sebelumnya lagi.Sentiasa kena sentiasa doa nak dapat jodoh yang soleh/solehah.

Yang istimewanya antara ayat best yg diquote ' akhawat ni, apabila kite dah kawen ngan akhawat, dia ade seri yang takkan hilang sampai bile2, tak sama macam perempuan biasa'..perghhh....Harapnye..


Pakcik Taufiq- Dia revert kepada Islam before walimah lagi. Dan memang dia meminta pihak BM menguruskan. Dan agak susah sebenarnye apabila family yang if tak btul2 faham, nak terima menantu yang budaya dan cara hidup kaum yang lain.Namun, family zaujahnye sangat menerima.Ape yang pasti, pesanan pakcik, If kite nak menerima seseorang masuk dalam hidup kite, kna be prepare, rendahkan ego, pertimbangan yang mendalam samaada itulah yang terbaik untuk kite. Apepun, melalui Baitul Muslim seperti ini, fikrah lebih tersebar luas.


Pakcik Fuad- Dalam planning nak mendirikan baitul muslim, seharusnya dalam minda kita, pandangan dan tasawwur yang jauh yang mana kita nakkan perubahan ummah dari baitul muslim kita. Tasawwur yang akan diwarisi anak-anak. Dan apabila kite dijodohkan dengan seseorang, pastinye sepanjang proses (sebelum terima lamaran) itu, kita tkkan tahu semua tentang orang tu sehinggalah kita berkahwin dengan dia.Namun, untuk dapatkan maklumat pasti tentang dia, mohonlah dari ALLAH melalui istikharah dan perbincangan.Juga paling penting adalah restu ibu bapa.Kerana perkahwinan juga melibatkan 2 keluarga besar.


Makcik E- Bagi akhawat, jangan pernah mengeluh atau berputus asa apabila belum bertemu jodoh.Yang penting niat untuk mendapat pasangan yang baik, doa Nabi Zakariya, dan sentiasa istighfar. Dan be a professional akhawat apabila terpaksa berurusan dengan mana-mana lelaki.Sentiasa menjaga penampilan, cara bercakap, ketegasan pada tempatnya.Juga jangan hanya menunggu takdir. Kita perlu mengejar takdir dengan merencanakannya sebaik mungkin.Mengejar takdir yang baik.

Dan kesimpulannya, be prepared dan kena istiqamah dalam dakwah kalo nak kawen bukan ikhwah/akhawat (supaya tunjukkan contoh baik...Dan bukan hanya cari orang Islam yang baik tapi mampu faham dan amalkan Islam sebaik mungkin).Serahkan kepada ALLAH perkara di luar kemampuan kita. Cinta selepasa kahwin, perencanaan rapi, .

p/s : Tak reti sangat nak tulis, tp kalo korang dengar sendiri forum tu, mesti banyak input yang dapat.