Seorang kawan saya pernah ditanya;(OLeh seorang lelaki)
'Macamne sebenarnye lelaki pilihan awak?"
"Kalo saya nak kawen ngn awak camne?'
Jawab kawan saya; "tak perlu tahu, biarlah rahsia".Jangan main2 benda serius macam ni"
'Eleh, perempuan macam kau mesti kata nak lelaki yang berjuang untuk Islam, mcm Fahri"!
'kononnya nak lelaki yang berdakwah ,diri sendiri leh ke terus berdakwah? macamner kalo ko dah kawen, sibuk ngan family, still nak join usrah ke?" sanggup tinggal suami n anak2 untuk usrah?"
Ape lagi, kawan saya terus mendiamkan diri dan meninggalkan insan itu yang ntah ape2..
Geramnye....
If u don't understand the tarbiyah sistem, jangan la memandang serong seorang wanita muslimah .Dah la tak tau makna dakwah, cakap banyak. Kerana hanya mereka yang faham akan tahu bahawa perjuangan ini tiada hentinya.kErana matlamat itu hanya Allah. Bukan stop dengan cinta manusia atau dunia.
Malas nak komen sebab nanti termengumpat lebih2...
Tuesday, June 30, 2009
Friday, June 26, 2009
Dia Mujahidah terbilang...
Tentu sekali bagi mereka yang pernah membaca buku HARI-HARI DALAM HIDUPKU-ZAINAB AL-GHAZALI- Ayat yg berbunyi "Jika terjadi pertembungan antara dakwah dan perkahwinana, maka terputuslah ikatan perkahwinan itu" begitu familiar.Kerana sering juga digunakan sebagai tazkirah berkenaan isu2 dakwah dan wanita.
Betapa hebatnya seorang mujahidah dalam mempertahankan yang hak dan menegah yang batil.
Andai kata kita sebagai seorang muslimah tidak kuat untuk berjuang mempertahankan syiar Islam, lihat saja ape hasilnya kelak.Zuriat yang bakal dilahirkan kelak pastinya akan diuji dengan tipu daya dunia.
Betapa Hebatnya zainab Al-Ghazali dalam memperjuangkan Islam sehingga menggentarkan musuh-musuh Islam melihat ketabahan beliau. Biarpun diseksa dengan sebatan beratus-ratus kali, disoal siasat dengan kejam, dibaham anjing,diletakkan di penjara yang pelbagai jenis,digantung....MasyaAllah....
Mujahidah ini juga tidak mudah dipengaruhi dengan dunia.Jalan matlamat hidupnya jelas semata-mata untuk Allah.Maka tidak hairanlah walaupun seksaan fizikal /mental/emosi yang diterima adalah sama seperti lelaki,namun kerana keyakinan terhadap aqidahnya,semua dugaan dan ujian berjaya diharungi.
Bagaimana dengan kita sebagai akhwat pada masa kini.Ujian yang secebis pun tidak mampu dilalu.Bagaimana kita ingin membebaskan diri kita kelak apabila disoal oleh Allah tentang tanggungjawab dakwah ini. Penat dan lelah ini akan berbayar di alam akhirat andai dakwah kita bersungguh-sungguh semata-mata kerana Allah.Oleh itu, ayuh akhwat, kita memperkasakan diri dari segala aspek dalam menuju Redha-Nya!.
Perjuangan ini tidak dihampari dengan karpet merah, tetapi penuh ranjau dan duri..
"SEMINIT KITA TERLAMBAT, 1000 JIWA YG KEIMANANNYA AKAN TERCABUT"
Betapa hebatnya seorang mujahidah dalam mempertahankan yang hak dan menegah yang batil.
Andai kata kita sebagai seorang muslimah tidak kuat untuk berjuang mempertahankan syiar Islam, lihat saja ape hasilnya kelak.Zuriat yang bakal dilahirkan kelak pastinya akan diuji dengan tipu daya dunia.
Betapa Hebatnya zainab Al-Ghazali dalam memperjuangkan Islam sehingga menggentarkan musuh-musuh Islam melihat ketabahan beliau. Biarpun diseksa dengan sebatan beratus-ratus kali, disoal siasat dengan kejam, dibaham anjing,diletakkan di penjara yang pelbagai jenis,digantung....MasyaAllah....
Mujahidah ini juga tidak mudah dipengaruhi dengan dunia.Jalan matlamat hidupnya jelas semata-mata untuk Allah.Maka tidak hairanlah walaupun seksaan fizikal /mental/emosi yang diterima adalah sama seperti lelaki,namun kerana keyakinan terhadap aqidahnya,semua dugaan dan ujian berjaya diharungi.
Bagaimana dengan kita sebagai akhwat pada masa kini.Ujian yang secebis pun tidak mampu dilalu.Bagaimana kita ingin membebaskan diri kita kelak apabila disoal oleh Allah tentang tanggungjawab dakwah ini. Penat dan lelah ini akan berbayar di alam akhirat andai dakwah kita bersungguh-sungguh semata-mata kerana Allah.Oleh itu, ayuh akhwat, kita memperkasakan diri dari segala aspek dalam menuju Redha-Nya!.
Perjuangan ini tidak dihampari dengan karpet merah, tetapi penuh ranjau dan duri..
"SEMINIT KITA TERLAMBAT, 1000 JIWA YG KEIMANANNYA AKAN TERCABUT"
Tuesday, June 23, 2009
pengalaman
Alhamdulillah...hari ni, pengalaman baru bagi saya.1st Time ajar tutorial fizik..untuk kelas yg dr pegang..bukan kelas budak degree.Disebabkan kelas ni semua lelaki dan dalam range umur sebaya dan ke atas.Saya memang gabra sejak minggu lepas lagi..tapi memang tak sempat nak prepare sangat kecuali semalam.Tu pun saya da ngantuk sangat.Cuma aku tak lupa untuk bermunajat kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan.Dan memang niat saya nak tolong dr (supervisor Saya yg pergi ke KL).
Kesian anak murid saya, cikgu terus bagi kuiz (3 Soalan)..Gelabah anak murid bukak nota.Sebenarnya, tak tahu nak mula mengajar tu macam mane.n tak dapat nak baca lagi kefahaman anak murid.selepas 25 minit diorang 'menggoreng' soalan2 saya bagi. Ade yang awal lagi dah giveup dan cakap mampu salin soalan je.Kesian pulak.Padahal mereka nak belajar dan perlu belajar untuk Army ni.
So, saya review balik pengajaran dr.Sejak aritu lagi saya tengok nota slide yang dr tinggalkan agak High Level.."camner ni,nak study sampai mne ni" (monolog sendiri)
Jadinya saya just review balik nota2 Dr R.. pada mulanya.Selepas itu, baru saya bincang semula soalan2 kuiz tadi dengan anak murid.Hmm...cikgu pun dah la tulisan tak lawa, baru nak try develop confident.Dengan beraninya, selepas saya terangkan 1 soalan, saya mintak salah seorang anak murid ke depan dan terangkan kembali soalan jawapan saya dah bagi...erm,tapi still tak berapa clear.Barulah saya paham yang anak murid saya perlu diajar dengan perlahan-lahan.tak perlu nak kejar tajuk.
Diakhir kelas,saya tinggalkan mereka dengan 1 soalan untuk saya amik markah.Dan di akhirnye, saya sedikit terharu, anak murid saya bagi cadangan supaya saya menolong mereka dengan buat latihan bersama kemudian baru tinggalkan soalan untuk mereka.
Saya tidak mengharapkan apa2 kecuali keredhaan Allah dalam membantu mereka memahami ilmu Fizik. Agak susah silibus mereka walaupun peringkat Sijil. Dan sebenarnya memang mereka nak belajar.Kesian mereka tertekan kerana banyak subjek yang perlu dipelajari dan semuanya Sains tulen. Saya sendiri yang da lepas degree pun mungkin pening nak paham..
Semoga pengalaman ini memberi kekuatan dalam mencapai cita-cita.Sepatutnya keikhlasan kita dalam menyampaikan ilmu memudahkan penerima ilmu untuk faham.
Kesian anak murid saya, cikgu terus bagi kuiz (3 Soalan)..Gelabah anak murid bukak nota.Sebenarnya, tak tahu nak mula mengajar tu macam mane.n tak dapat nak baca lagi kefahaman anak murid.selepas 25 minit diorang 'menggoreng' soalan2 saya bagi. Ade yang awal lagi dah giveup dan cakap mampu salin soalan je.Kesian pulak.Padahal mereka nak belajar dan perlu belajar untuk Army ni.
So, saya review balik pengajaran dr.Sejak aritu lagi saya tengok nota slide yang dr tinggalkan agak High Level.."camner ni,nak study sampai mne ni" (monolog sendiri)
Jadinya saya just review balik nota2 Dr R.. pada mulanya.Selepas itu, baru saya bincang semula soalan2 kuiz tadi dengan anak murid.Hmm...cikgu pun dah la tulisan tak lawa, baru nak try develop confident.Dengan beraninya, selepas saya terangkan 1 soalan, saya mintak salah seorang anak murid ke depan dan terangkan kembali soalan jawapan saya dah bagi...erm,tapi still tak berapa clear.Barulah saya paham yang anak murid saya perlu diajar dengan perlahan-lahan.tak perlu nak kejar tajuk.
Diakhir kelas,saya tinggalkan mereka dengan 1 soalan untuk saya amik markah.Dan di akhirnye, saya sedikit terharu, anak murid saya bagi cadangan supaya saya menolong mereka dengan buat latihan bersama kemudian baru tinggalkan soalan untuk mereka.
Saya tidak mengharapkan apa2 kecuali keredhaan Allah dalam membantu mereka memahami ilmu Fizik. Agak susah silibus mereka walaupun peringkat Sijil. Dan sebenarnya memang mereka nak belajar.Kesian mereka tertekan kerana banyak subjek yang perlu dipelajari dan semuanya Sains tulen. Saya sendiri yang da lepas degree pun mungkin pening nak paham..
Semoga pengalaman ini memberi kekuatan dalam mencapai cita-cita.Sepatutnya keikhlasan kita dalam menyampaikan ilmu memudahkan penerima ilmu untuk faham.
Friday, June 19, 2009
bila terasa berat...
" Tiada perjuangan tanpa pengorbanan"
Sebenarnya tak nak biarkan blog bersawang.Tapi takder idea nak menulis..
Cuma mengharapkan momentum diri ini sentisa konsisten dan bertambah, bukan berkurang.
Biar pun kadang-kadang perlukan pull stop sekejap, tapi untuk meninggalkannya, tidak sekali2..demi cinta kepada-Nya
Sebenarnya tak nak biarkan blog bersawang.Tapi takder idea nak menulis..
Cuma mengharapkan momentum diri ini sentisa konsisten dan bertambah, bukan berkurang.
Biar pun kadang-kadang perlukan pull stop sekejap, tapi untuk meninggalkannya, tidak sekali2..demi cinta kepada-Nya
Monday, June 15, 2009
sepetang bersama sahabat

spagethi

koktel
"Kitaorg da prepare spagethi dan cocktail, tengah siap-siap ni"
(pesanan ringkas buat 2 sahabat yang sentiasa dirindui)
Indahnya bertemu dengan sahabat-sahabat lalu makan bersama dan bersembang petang.
Mungkin kita ader perbezaan perangai, emosi, how to handle problem, tapi semua kita kongsi.
Mungkin lepas ni, sorang sahabat tu nak kena masuk kolej semula.Sebab tu dia asyik masak sejak akhir-akhir ni.
Have to adapt the environment n situation for da'wah.(differently according to time)
Apepun sahabat-sahabatku ,pastinye kehidupan kelak (Julai) pasti berbeza dari ape yang saya lalui sekarang.
Uhibbukunna fillah....
Friday, June 12, 2009
Ditembak dalam masjid

KEJAM...Waris dan penduduk kampung melihat jenazah ahli keluarga yang ditembak mati ketika berjemaah solat isyak di Masjid Al-Furqan, Kampung Air Tempayan di selatan Thailand, kelmarin. – UTUSAN/HAFIZ JOHARI
SUNGAI GOLOK (Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).
Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.
Tragedi terbaru yang menjadikan masjid sebagai sasaran, berlaku pada hari yang sama Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat Malaysia dan memperbaharui komitmen untuk mengakhiri konflik yang berlarutan sejak 2004 di wilayah bergolak itu.
Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula dan ramai yang percaya kejadian terbaru didalangi pihak berkuasa.
Bagaimanapun sehingga kini masih belum dapat dipastikan motif sebenar pembunuhan kejam itu tetapi ada yang berpendapat berpunca daripada dendam dan pihak tentera Thai menafikan sebarang pembabitan anggota mereka.
Seorang saksi, Hassan Deraman, 17, berkata, kejadian berlaku amat pantas kira-kira lima minit di mana empat lelaki dikatakan menyerbu masuk ke dalam masjid dari arah pintu belakang manakala dua lagi dari arah tepi.
Katanya, kesemua mereka bersenjatakan rifel M-16 dan pump gun serta memakai seragam hitam serta bertopeng.
‘‘Ketika kejadian berlaku saya bersama tiga lagi rakan berada dalam wakaf kira-kira 15 meter dari pintu masuk utama masjid ini, Tiba-tiba kami mendengar bunyi tembakan yang kuat bertalu-talu.
‘‘Kami bersembunyi dan bergerak ke tempat kejadian dengan perlahan-lahan dalam gelap untuk melihat apa yang berlaku dengan lebih jelas.
‘‘Saya kemudian melihat mereka memasuki masjid ini dan melepaskan tembakan ke arah kepala serta badan jemaah yang terbaring dalam ruang solat, tembakan itu dilepaskan bagi memastikan kesemua jemaah ini benar-benar mati,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tempat kejadian.
Hassan berkata, penyerang dipercayai memasuki kawasan masjid melalui hutan dan kawasan ladang getah di bahagian belakang bagi memastikan kehadiran mereka tidak disedari.
Katanya, pembunuh kejam itu tidak memasuki masjid melalui pintu utama kerana ia diterangi dengan cahaya lampu.
‘‘Selepas bunyi tembakan hilang, beberapa orang kampung datang dan saya bersama mereka memasuki masjid melihat mayat bergelimpangan dipenuhi dengan darah.
‘‘Ketika itu, hanya dua jemaah terselamat tanpa sebarang kesan tembakan. Salah seorang daripada mereka adalah ‘tok siak’ masjid, bagaimanapun akibat terkejut dengan serangan tersebut dia pengsan kerana serangan jantung.
‘‘Seorang lagi yang terselamat adalah ahli kumpulan ‘tabligh’ yang datang berdakwah di sini, dia terselamat kerana ketika itu sedang sujud dan setelah mendengar bunyi tembakan dia meniarap dan berpura-pura mati,” katanya.
Serangan tersebut turut menyebabkan imam masjid, Wan Nasir Wan Abdullah, 62, terkorban manakala 12 parah dan dua terselamat.
Kesemua jenazah dikebumikan dalam satu liang lahad kira-kira pukul 11 pagi ini dan tinjauan Utusan Malaysia mendapati perkarangan masjid itu dipenuhi oleh kaum masyarakat Melayu Islam dari tiga daerah yang bergolak itu.
Malah ketika itu, ruang solat masjid berkenaan masih dipenuhi darah dan ia dibersihkan sepenuhnya oleh anggota tentera kira-kira pukul 5 petang ini.
Tinjauan juga mendapati dinding dalam masjid tersebut turut dipenuhi kesan tembakan dan kawalan keselamatan di kampung berkenaan ditingkatkan.
Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my
p/s: Apakah yang harus dan patut kita lakukan sebagai bangsa muslim seaqidah
Hebatnya dugaan mereka...kita pula bagaimana?
Adakah kita telah diuji dalam mempertahankan Islam?
Thursday, June 11, 2009
Part 2..jatuh...bangun..inilah kenangan
Review Part 1: Kehidupan budak sekolah rendah biasa yang suka maen.Tak Berjaya dapat 5A dalam UPSR.Kesedihan melanda.Dapat gak Sekolah Asrama. Sekolah Raja (P) Taayah, Ipoh.
Part 2
Sekolah Raja (P) Taayah @ SERATA ..Sekolah Kerajaan Negeri je.Sekolah Perempuan semua. Orang Perak biasa tahu ,sekolah ‘couple’ kepada SERATA adalah SIS (Sekolah Izuddin Syah). Tapi kitaorang bebudak Taayah ni takdelah bersahabat baik pun ngan diorang. Musim awal kehadiranku ke bumi Ipoh ni , erm, kekok skit..Sebab pe? Teka lah.Tapi aku tak bagi jawapan kat sini. Aku bukanla bagus sangat. Tapi pentarbiyahan di Taayah ade nilai tersendiri. Kali pertama dikenalkan dengan tazkirah, usrah, ta’lim, qiamullail. Dan sesi-sesi pendidikan dan program yang diadakan memang high-Impact la pada aku.Best giler.Sekejap je 3tahun tu.Tapi memorinye terus di ingatan.
Cuma ader perkara yang tak berapa sedap, mcm kes buli(skit2 je),’toche’ dsb.Apapun aku memang pasang matlamat nak dapat 9A dalam PMR, nak hepikan mak n ayah.N aku da pasang angan2 masa ni,(biasenya budak Taayah yang nerd skit memang impikan begini)-After SERATA, Form 4&5- KISAS, UIA, Pastu fly ke Mesir.Kitaorg belajar Arab dari Form 1.Silibus adalah 2 bahagian kelas Thanawi dan akademik biase.Thanawi tu belajar Tauhid,Feqah,Sirah,Hadith dalam Bahasa Arab. Selain subjek Arab tu dalam 9 subjek Akademik. Aku memang skor subjek Thanawi.suka.sebab tu ade hajat nak ke Mesir.Tapi belum tercapai pun…
Antara cikgu yang masih aku ingat Cikgu K-Din, Cikgu Rohani, Ustaz Tahir,Ustaz Fazli,Cikgu Suhaimi ,banyak lagi.Kejam plak tak ingat.Ade 1 memori sedih masa Form 3,ni tentang Cikgu K-Din. Cikgu K-Din ni muda lagi ~25 tahun la masa aku Form 3.Memang bahaya skit Ustaz cikgu lelaki atau ustaz muda-muda mengajar kat SERATA ni. Paham-paham jela.Ramai gak ustaz-ustaz kawen ngan senior-senior kitaorang.
Cikgu K-Din ajar aku sejak Form 1 lagi. Loghat perak dia memang clear la.’deme’ dan yang seangkatan dengannya.Cikgu K-Din ajar Bahasa Malaysia masa aku Form 1 dan Form 2.Kadang-kadang dia ajar macam malu-malu.Banyak gak cerita keluar,ramai student minat kat dia.Senior kitaorang la.Direct betul. Kalo hari guru,dia dapat hadiah banyak gila.
Cerita ni berlaku sekitar Mei 2000. Suatu petang bebudak kelas 3S ade kelas tambahan Kemahiran Hidup.Cikgu K-Din ajar.Bab Akaun.Imbang duga.Kelas bermula dalam pukul 5-6 petang. Aku memang lemah sikit bab-bab akaun.Bila cikgu bagi masa untuk latihan, aku la yang paling lambat siap,sebab tak faham.
Masa tu sebelum habis kelas, Cikgu K-Din cakap macam ni, “ok, saya nak kamu semua mesti skor subjek ni,yang mane tak boleh tu banyakkan latihan”,.memang kena kat aku ni. “Mungkin lepas ni saya tak ajar awak ke, mane tahu kan”.
Bebudak kelas 3S pun bertanya, “Kenape? Cikgu nak pergi mane?’ ade kursus ek?”
‘takdelah, saje saya cakap macam ni”(sambil tersenyum kambing)
Abes kelas, kitaorang macam biase, berlari-lari comel ke dewan makan. Life yang biase. Waktu maghrib tiba-tiba kitaorang dapat berita tergempar dari senior-senior prefect.” Cikgu K-Din baru sahaja meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya on the way dari SERATA ke rumah”.
Bayangkan betapa terkejutnya kami(bebudak Kelas 3S).Baru je kitaorang belajar dengan dia tadi. Memang dia baik sangat.Selalunya dia garang jugak. Tak sangka.Ramai la menangis masa tu. Malamnye terus diadakan bacaan Yasin berjemaah.
Keesokan harinya, suasana muram menyelubungi Taayah, Macam banjir la..(dengan air mata).Takder mood nak belajar sebab terkejut.N setiap kelas ade wakil gi ke rumah cikgu untuk bacaan Yasin dan sebagainya.Pilih melalui undi. Aku tak dapat pun.Takpe.doakan dari jauh.
Menurut kengkawan yang pergi. Mak cikgu K-Din memang dalam kesedihan yang sangat tragis.Lagipun dikatakan mayat cikgu agak teruk.Dia digilis lori.Kemalangan berlaku semasa dia dr Taayah naik motor.Tayar lori tu terpelanting, n terkena motor cikgu,dan selepas tu motor dia terumbang ambing sebelum dilanggar lori dari arah bertentangan.Sebab tu lah mayatnye agak teruk.
Semoga ruh Cikgu K-Din dicucuri rahmat.Segala jasa bakti ilmu yang dicurahkan sungguh berharga.
Sesungguh-Nya Dia Yang Maha Berkuasa menentukan ajal maut kita.Semoga kesempatan yang kita ada digunakan sebaik mungkin untuk mengumpul bekalan ke negeri abadi.
Tambahan: Kelas 3S memang pulun la.Alhamdulillah ramai Skor subjek tu dan yang dapat 9A dalam PMR adalah 17 orang.
K-Din = Khairuddin
Part 2
Sekolah Raja (P) Taayah @ SERATA ..Sekolah Kerajaan Negeri je.Sekolah Perempuan semua. Orang Perak biasa tahu ,sekolah ‘couple’ kepada SERATA adalah SIS (Sekolah Izuddin Syah). Tapi kitaorang bebudak Taayah ni takdelah bersahabat baik pun ngan diorang. Musim awal kehadiranku ke bumi Ipoh ni , erm, kekok skit..Sebab pe? Teka lah.Tapi aku tak bagi jawapan kat sini. Aku bukanla bagus sangat. Tapi pentarbiyahan di Taayah ade nilai tersendiri. Kali pertama dikenalkan dengan tazkirah, usrah, ta’lim, qiamullail. Dan sesi-sesi pendidikan dan program yang diadakan memang high-Impact la pada aku.Best giler.Sekejap je 3tahun tu.Tapi memorinye terus di ingatan.
Cuma ader perkara yang tak berapa sedap, mcm kes buli(skit2 je),’toche’ dsb.Apapun aku memang pasang matlamat nak dapat 9A dalam PMR, nak hepikan mak n ayah.N aku da pasang angan2 masa ni,(biasenya budak Taayah yang nerd skit memang impikan begini)-After SERATA, Form 4&5- KISAS, UIA, Pastu fly ke Mesir.Kitaorg belajar Arab dari Form 1.Silibus adalah 2 bahagian kelas Thanawi dan akademik biase.Thanawi tu belajar Tauhid,Feqah,Sirah,Hadith dalam Bahasa Arab. Selain subjek Arab tu dalam 9 subjek Akademik. Aku memang skor subjek Thanawi.suka.sebab tu ade hajat nak ke Mesir.Tapi belum tercapai pun…
Antara cikgu yang masih aku ingat Cikgu K-Din, Cikgu Rohani, Ustaz Tahir,Ustaz Fazli,Cikgu Suhaimi ,banyak lagi.Kejam plak tak ingat.Ade 1 memori sedih masa Form 3,ni tentang Cikgu K-Din. Cikgu K-Din ni muda lagi ~25 tahun la masa aku Form 3.Memang bahaya skit Ustaz cikgu lelaki atau ustaz muda-muda mengajar kat SERATA ni. Paham-paham jela.Ramai gak ustaz-ustaz kawen ngan senior-senior kitaorang.
Cikgu K-Din ajar aku sejak Form 1 lagi. Loghat perak dia memang clear la.’deme’ dan yang seangkatan dengannya.Cikgu K-Din ajar Bahasa Malaysia masa aku Form 1 dan Form 2.Kadang-kadang dia ajar macam malu-malu.Banyak gak cerita keluar,ramai student minat kat dia.Senior kitaorang la.Direct betul. Kalo hari guru,dia dapat hadiah banyak gila.
Cerita ni berlaku sekitar Mei 2000. Suatu petang bebudak kelas 3S ade kelas tambahan Kemahiran Hidup.Cikgu K-Din ajar.Bab Akaun.Imbang duga.Kelas bermula dalam pukul 5-6 petang. Aku memang lemah sikit bab-bab akaun.Bila cikgu bagi masa untuk latihan, aku la yang paling lambat siap,sebab tak faham.
Masa tu sebelum habis kelas, Cikgu K-Din cakap macam ni, “ok, saya nak kamu semua mesti skor subjek ni,yang mane tak boleh tu banyakkan latihan”,.memang kena kat aku ni. “Mungkin lepas ni saya tak ajar awak ke, mane tahu kan”.
Bebudak kelas 3S pun bertanya, “Kenape? Cikgu nak pergi mane?’ ade kursus ek?”
‘takdelah, saje saya cakap macam ni”(sambil tersenyum kambing)
Abes kelas, kitaorang macam biase, berlari-lari comel ke dewan makan. Life yang biase. Waktu maghrib tiba-tiba kitaorang dapat berita tergempar dari senior-senior prefect.” Cikgu K-Din baru sahaja meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya on the way dari SERATA ke rumah”.
Bayangkan betapa terkejutnya kami(bebudak Kelas 3S).Baru je kitaorang belajar dengan dia tadi. Memang dia baik sangat.Selalunya dia garang jugak. Tak sangka.Ramai la menangis masa tu. Malamnye terus diadakan bacaan Yasin berjemaah.
Keesokan harinya, suasana muram menyelubungi Taayah, Macam banjir la..(dengan air mata).Takder mood nak belajar sebab terkejut.N setiap kelas ade wakil gi ke rumah cikgu untuk bacaan Yasin dan sebagainya.Pilih melalui undi. Aku tak dapat pun.Takpe.doakan dari jauh.
Menurut kengkawan yang pergi. Mak cikgu K-Din memang dalam kesedihan yang sangat tragis.Lagipun dikatakan mayat cikgu agak teruk.Dia digilis lori.Kemalangan berlaku semasa dia dr Taayah naik motor.Tayar lori tu terpelanting, n terkena motor cikgu,dan selepas tu motor dia terumbang ambing sebelum dilanggar lori dari arah bertentangan.Sebab tu lah mayatnye agak teruk.
Semoga ruh Cikgu K-Din dicucuri rahmat.Segala jasa bakti ilmu yang dicurahkan sungguh berharga.
Sesungguh-Nya Dia Yang Maha Berkuasa menentukan ajal maut kita.Semoga kesempatan yang kita ada digunakan sebaik mungkin untuk mengumpul bekalan ke negeri abadi.
Tambahan: Kelas 3S memang pulun la.Alhamdulillah ramai Skor subjek tu dan yang dapat 9A dalam PMR adalah 17 orang.
K-Din = Khairuddin
Di Jalan Ini
“Wahai Ikhwan, terutama mereka yang bersemangat ingin cepat menang diantara kamu. Dengar dariku kalimat yang tinggi berkumandang dari atas minbar di Muktamar ini. Sesungguhnya Jalan kamu ini telah digariskan fasa-fasanya, telah diletakkan garis panduannya. Aku tidak akan menyalahi garis-garis panduan yang aku amat meyakini bahawa ia adalah Jalan yang paling selamat untuk sampai (ke matlamat). Memang, kekadang ia Jalan yang panjang, tetapi tidak ada jalan yang lain. Kehebatan seseorang akan terpancar melalui kesabaran, teguh, bersungguh dan bekerja tanpa henti. Sesiapa dikalangan kamu yang gopoh ingin memetik buah sebelum masak atau memetik bunga sebelum kembang, maka aku sekali-kali tidak bersama dia. Elok sekiranya dia meninggalkan Dakwah ini dan pergi ke perjuangan-perjuangan lain” (Hasan Al-Banna)
“Yang aku maksudkan dengan Jihad ialah kefardhuan yang berkekalan hingga ke Hari Kiamat. yang dimaksudkan oleh hadis Nabi saw bermaksud, ‘Siapa yang mati sedang dia belum berperang atau belum berniat untuk berperang, dia mati dengan kematian Jahiliyah’. Peringkat terendah ialah menginkari dengan hati. Peringkatnya yang tertinggi ialah berperang dijalan Allah. Diantara kedua-dua peringkat tersebut, jihad pertuturan, jihad penulisan, jihad tangan dan berkata benar dihadapan ketua negara yang zalim. Dakwah tidak hidup melainkan dengan Jihad. Betapa tingginya cita-cita Dakwah dan luasnya rung lingkupnya, begitu jugalah agungnya Jihad dijalannya, tingginya harga yang dituntut untuk memenangkannya dan melimpah ruahnya pahala bagi mereka yang bekerja (ke arah itu). Firman Allah swt bermaksud, “Berjihadlah kamu dijalan Allah dengan sebenar-benar Jihad” (Surah Al-Hajj)” [Hasan Al-Banna]

Al-Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna (1906 – 1949), pengasas Ikhwan Muslimin.
p/s: Sementara b4 Cerpen Siap.hehe
“Yang aku maksudkan dengan Jihad ialah kefardhuan yang berkekalan hingga ke Hari Kiamat. yang dimaksudkan oleh hadis Nabi saw bermaksud, ‘Siapa yang mati sedang dia belum berperang atau belum berniat untuk berperang, dia mati dengan kematian Jahiliyah’. Peringkat terendah ialah menginkari dengan hati. Peringkatnya yang tertinggi ialah berperang dijalan Allah. Diantara kedua-dua peringkat tersebut, jihad pertuturan, jihad penulisan, jihad tangan dan berkata benar dihadapan ketua negara yang zalim. Dakwah tidak hidup melainkan dengan Jihad. Betapa tingginya cita-cita Dakwah dan luasnya rung lingkupnya, begitu jugalah agungnya Jihad dijalannya, tingginya harga yang dituntut untuk memenangkannya dan melimpah ruahnya pahala bagi mereka yang bekerja (ke arah itu). Firman Allah swt bermaksud, “Berjihadlah kamu dijalan Allah dengan sebenar-benar Jihad” (Surah Al-Hajj)” [Hasan Al-Banna]

Al-Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna (1906 – 1949), pengasas Ikhwan Muslimin.
p/s: Sementara b4 Cerpen Siap.hehe
Wednesday, June 3, 2009
Kehilangan Pesawat Air France

BRASILIA: Tanda-tanda pesawat Air France terhempas di Lautan Atlantik semakin kuat selepas pesawat tentera udara Brazil menemui tempat duduk kapal terbang, jaket keselamatan, serpihan logam dan kehadiran minyak di tengah lautan itu, semalam.
Ia dikesan dari udara oleh juruterbang tentera Brazil yang melakukan operasi mencari dan menyelamat kira-kira 650 kilometer di utara pulau Fernando de Noronha.
Anggota penyelamat masih memeriksa sekitar lokasi nahas di lautan itu bagi mencari sebab kejadian berlaku.
Anggota penyelamat masih mengimbas laut di sebelah timur laut Brazil ke Africa. Juruterbang Airbus A330 itu berhenti komunikasi pada Isnin lalu.
Penyiasat Brazil dan Perancis juga mencari sebab untuk menentukan punca nahas. Antara sebab berpotensi termasuk peralihan arah udara dan disambar kilat
“Sejak semalam (kelmarin) kami melancarkan operasi mengesan pesawat berkenaan menerusi dua pesawat tentera Brazil tetapi ia tidak memberi apa-apa hasil,” kata Kolonel Laurent Mathou, pemerintah tentera udara Perancis di Dakar.
Pesawat itu membawa 216 penumpang daripada 32 negara termasuk tujuh kanak-kanak dan seorang bayi. Daripada jumpah itu, 61 adalah warga Perancis, 58 rakyat Brazil dan 26 warga Jerman selain 12 krew.
Menteri kanan Perancis, Jean-Louis Borloo berkata adalah penting bagi penyelamat mengesan kotak hitam yang diprogram untuk memberi isyarat selama 30 hari.
Brazil menghantar enam jet bagi mencari pesawat Airbus itu manakala tentera laut menghantar tiga kapal. Perancis pula menghantar tiga jet, sebuah pesawat AWACS serta dua kapal laut. Amerika Syarikat pula bersetuju membantu menetapkan lokasi nahas.
-difahamkan jet ini baru 5 thn digunakan dan aspek mekanikalnya masih dalam keadaan baik.
-Mungkinkah ini petunjuk bala bencana yang Allah timpakan kepada manusia yang sering lalai dan leka…?
-
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya; mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” [Al-A'raaf : 179]
Tuesday, June 2, 2009
Seorang dai'e
Merendahlah,
engkau kan seperti bintang-gemintang
Berkilau di pandang orang
Diatas riak air dan sang bintang nun jauh tinggi
Janganlah seperti asap
Yang mengangkat diri tinggi di langit
Padahal dirinya rendah-hina
(Rahmat Abdullah)

Kadang-kadang aku sering bertanya pada diri, andai aku mati, mampukah aku berhadapan dengan soalan Allah..."ke mana perginya masa-masaku?"..Betulke digunakan fully untuk Islam..; Hmmm...daie' pada title je ke? usahanya ape? masa letih, penat, aku pilih rehat atau masih bersemangat?,..jika sedih, aku tak putus asa, yeke?
Betulkah masa dan seluruh kehidupan ini benar-benar telah diserahkan untuk misi dakwah??
Bagaimana dengan kehidupan dunia..materialistik tak aku>??
Adakah aku buat semua untuk Islam atau untuk diri sendiri ?/?
Wallahua'lam
engkau kan seperti bintang-gemintang
Berkilau di pandang orang
Diatas riak air dan sang bintang nun jauh tinggi
Janganlah seperti asap
Yang mengangkat diri tinggi di langit
Padahal dirinya rendah-hina
(Rahmat Abdullah)

Kadang-kadang aku sering bertanya pada diri, andai aku mati, mampukah aku berhadapan dengan soalan Allah..."ke mana perginya masa-masaku?"..Betulke digunakan fully untuk Islam..; Hmmm...daie' pada title je ke? usahanya ape? masa letih, penat, aku pilih rehat atau masih bersemangat?,..jika sedih, aku tak putus asa, yeke?
Betulkah masa dan seluruh kehidupan ini benar-benar telah diserahkan untuk misi dakwah??
Bagaimana dengan kehidupan dunia..materialistik tak aku>??
Adakah aku buat semua untuk Islam atau untuk diri sendiri ?/?
Wallahua'lam
Monday, June 1, 2009
Mengingatkan....
Subscribe to:
Posts (Atom)
