Monday, December 13, 2010

andai itu yang terbaek...



Kadang2 mcm2 kita impikan dalam hidup...terutama kebahagiaaan...
Tp tak semua kita akan dapat...
Mungkin bukan itu untuk kita..
Mungkin juga belum sampai masanya..

Namun, itulah yg terbaek..
Teruslah berjuang demi cinta-Nya yg hakiki..


p/s: silent mode inside of me..:(

Monday, December 6, 2010

Kerana merasa 'hidup' dalam tarbiyyahMu....


Alhamdulillah.Allah terus memanjangkan usia menghirup udara segar....kini..kita melangkah ke 1 muharram...Hijrah

Hijrah..biasanya didefinisikan sebagai berpindah..berubah dari satu keadaan ke keadaan yg lain.Apepun, itulah antara peristiwa penting dalam sejarah Islam yg pastinya membawa makna sampai sekarang(sentiasa relevan).

Ntah kenapa tiba2 nak update blog. Ntah ade ke tak org nak baca blog ni.Paling dikhuatiri, kata2 yg ditulis ni bakal menguji si penulisnya.Apepun, dah nak tulis , proceed jela kan

Hijrah saya ke Desa sentosa dan Kolej ni dah hampir 9 bulan.Fuhhh..cepatnya masa berlalu, kalo org mengandung, mesti dah lahirkan baby, baby yg 9 bulan plak kian membesar. tapi apa yg terjadi pada saya??
Medan dakwah di sini sangat subur, cuma mungkin la tak semantap di tempat lama.Ramai orang nak tarbiyah. Cuma cukupkah tenaga? bersediakah?(cuba membina alasannampaknya)

Namun, jika tidak pandai membahagi masa, tugas dan tanggungjawab, habeslah...
Itu yg berlaku pada beberapa bulan lalu.Kini, alhamdulillah, syukur atas segala perancangan dan aturan-Nya yang sangat indah.Saya semakin biasa dengan kerja, bahagi masa, ukhuwah ngn rakan seusrah juga semakin mantap, dan saya sngt2 suka bila saya kna bawak usrah lebih dari 1, supaya saya tak merasa 1 jenis rehat yang memenatkan (rehat , melepak ).Kata2 dan ape yg kita ckp kat objek dakwah kita tu, pastinya akan terasa untuk diri sendiri. Beza memang berbeza dengan jika kita just dapat usrah sahaja.

Semakin lama , saya dapat terima keadaan /waqi' ini.Bagaimana untuk memberi pandangan / berinteraksi dengan bakal2 doktor.Cover mereka pada masa tertentu apabila mereka tak sempat. Belajar lebih fokus pada daurah dan program dan meeting(sblum ni suka sangat tersengguk , kononye letih sangat keje)



Kini, saya tengah planning bagaimana nak menjadikan usrah lebih muntijah supaya usrah tu tak 'mandul'.Patutnya dalam setahun lagi(plg tk la) anak2 usrah sekarang dah boleh bawak usrah.Sekarang mereka 1st year, nanti paling tidak, 3rd year, mereka mampu menggerakkan tarbiyah disini. So, naqibah dia kna la mempelbagaikan segala aspek..supaya usrah tu 'hidup', kefahaman dan keyakinan serta kethiqahan itu dapat dibina dengan cantiknya.Kerana cinta pada dakwah ini dan saya ingin merasa terus hidup dalam tarbiyah ni..Bukan sekadar ada pun takpe,takde pun sama..Kerana saya sangat2 khuatir, pada 1 masa perasaan-perasaan dan pemikiran tentang tarbiyah ini ALLAH tarik kerana kelekaan diri sendiri.


Jika mungkin, saya sanggup melepaskan beberapa perkara jika itulah harga untuk terus berada di jalan ini.
Wallahua'lam..(akhirnya update jugak)

p/s: Jom hijrah ke arah lebih baik.

Friday, November 12, 2010

one aim camp @ CUCMS


Dakwah adalah cinta. Dan cinta akan meminta semuanya dari dirimu. Sampai pikiranmu. Sampai perhatianmu. Berjalan, duduk, dan tidurmu..

semoga Allah permudahkn urusan ini. hujung minggu ni..

Harapnye mereka dpt menerima /menghadam apa yg ingin disampaikan.Dah lama skill2 ni tk diasah.. apepun, hubungan kite dengan ALLAH yg akan menguatkn penerimaan mereka ke arah mencari cinta ALLAH..Semoga segala objektif tercapai..:)

n semoga cinta ini (cinta menjadi NASRULLAH)..Akan trus mekar subur dan mewangi..iA..



Monday, November 1, 2010

Ikhlaskah aku???


'Katakanlah,"Tuhanku menyuruhku berlaku adil.Hadapkanlah wajahmu (kepada ALLAH) pada setiap solat, dan sembahlah Dia dengan mengikhlaskan ibadah semata-mata hanya kepada-Nya.Kamu akan dikembalikan kepada-Nya sebagaimana kamu diciptakan semula"(7:29)

Ikhlas itu bukan ikhlas apbila kita merasakan kita sudah ikhlas .Ia lebih dari itu.Mungkin ini ujian kecil buat diri saya. Pengorbanan melakukan sesuatu yg dirasakn tak patut jadi begitu begini.Disalahkan itu dan ini. mungkin ini hanya ujian kecil.Tanda ALLAH sayangkan hamba-Nya.Tanda Allah nk tgk kecekalan hamba-Nya.

Namun, di persekitaran berbeza ini, saya rasakan tiada lagi mereka yg faham saya (mcm bagus jer nk org fhm diri kita)..tp sy kna faham org.Terima dan lakukan yg terbaik.
Belum terlambat untuk sentiasa melakukan yg terbaik dan mengharapkn moga ALLAH membantu agar progrm itu berjalan lancar.dan saya mampu menanggung beban keperitan melaksanakannya.iA..