Sunday, November 1, 2009

Trouble is a friend..

Salam..

saje buat tajuk ni...nak wat bahasa arab lagi la tak reti..posting kali ni tak skema...
tgh serabut..(yeke?)tak pasti..tapi memang lebih kurang..

Saya tak tahu kenape dan bagaimana the things doing so slow...moreover, now i realized..susahnye nak tulis thesis..go!go! and go!
skit je lagi..baru untuk first draft..apepun "Allahkan ada"

'Ya Tuhanku, kurniakanlah kami rahmat dari sisi-Mu dan sediakanlah petunjuk untuk kami(dalam menyelesaikan urusan kami)

p/s: this blog is unorganized well.very sorry..i don't want to construct it right now..maybe at the middle of december i will organize this blog well

7 comments:

Dr-Nur said...

masa ni la kita nk kenal diri kita, menguji kesan tarbiyah yang pernah diterima. Yakinlah, Allah sentiasa bersama kita.Pergantungan kepada Allah amat penting. Ikhlas dalam menuntut ilmu.Kalau rasa malas, rasa down, rasa give up, stress...tu adalah ujian. Kita baru nk tulis tesis, bagaimana ketika Abu Bakar dan para sahabat megumpul alquran, tak boleh silap walau satu, sbb tu kalam Allah, nnt seluruh generasi akan terima kefahaman yang salah. Jihad mereka dalam memastikan Islam terus disampaikan. Refleksi terhadap tgjwb menulis tesis pada kita sekrg ni....sentiasa bermujahadah, moga ilmu yg kita sedang tulis ni, Allah berkati, besar kegunaannya untuk umat islam dan generasi akan datang. Kalau kita tak tulis ilmu ni dgn baik, takde orang yang akan tulis tentang apa yang kita nak tulis.Sandarkan segalanya semata-mata kerana Allah...
Sayang dik Su, fillah...

Dr-Nur said...

Tarbiyah yang baik, adalah yang memberi kesan dalam hati , di mana kita sentiasa mempelajari sesuatu. Setiap hari adalah tarbiyah, setiap hembus nafas adalah tarbiyah, bagi mereka yang mahu berfikir!.Betulkan niat, ikhlaskan amal.Senyumlah walau dalam kepayahan.

p/s: ssh tau nk senyum kalau tgh stress atau ketika dilanda masalah. So, bila kita dapat senyum tu, pasti mahal nilainya. Kawan2 pun takkan bersangka dengan kita.

snowss said...

jzkk kakakku....erm, camner nak sambng pHd ni..akak, sy takut kna hentam viva nanti...results measurement skit je....

Dr-Nur said...

cuba su berbincang dgn supervisor pasal result tu.,cmni la, sebenarnya, masa viva, panel takkan hentam kita utk perkara yang kita tak tulis dalam tesis, tapi dia akan byk bertanya tentang apa yang kita tulis dalam tesis tu. So, su, tak perlu terlalu risau. Yang penting skrg, mcm mana Su manipulate segala data yang su ada.Yang penting skrg, su kene pastikan, adakah tesis su dah menepati objektif asal dan semua skop telah dibuat. Kalau dah memenuhi objektif, jgn risau lebih2...tu semua perasaan je, mainan hati.Yang penting, data yang su ada tu, su kene present dalam tesis betul2. Panel akan baca apa yang kita tulis je, dia nak tgk kita faham tak apa yang kita buat selama ni.


Dont think too much. Problem is always a problem, the problem is....how you manage the problem. Maksudnye, masalah tetap masalah, masalah itu sebenarnya adalah bagaimana kita melihat masalah tersebut. Ok. Kalau kita rasa masalah tu susah, maka susah la, kalau kita rasa masalah tu senang, maka senang la. Apa yang penting, THINK +VE!! Plz dear....apply sume tarbiyyah yang kita belajar!

Dr-Nur said...

InsyaAllah boleh sambung PhD., Believe yourself, only you know yourself, better than people around you.
Seteguh tekad!

p/s: kalau akak kan, akak tak buat tajuk entry 'trouble is a friend', tapi akak buat 'trouble is tarbiyyah'....

fitd said...

go go go kaksu...u can do it...

snowss_85 said...

ye akak...tajuk posting ni tajuk lagu fav kak lah..iA 'segala-galanya adalah tarbiyah bagiku'