
Assalamualaykum..
Buat sesiapa yg sudi dan masih rajin membuka dan membaca blog 'bersawang' ni... Kadang2 bukan la tkder masa nak menulis, tapi takde idea atau tk rasa nk menulis di blog..Apepun, iA..moga tujuan asal menulis blog masih dpt dicapai..
Alhamdulillah , di tempat baru pastinye suasana baru, komitmen baru kecuali misi yg masih sama.Rase tak sama mcm dlu, tk dpt sibuk mcm dulu..sibuk ngn benda lain.. Mula2 memang agak lost tp sekejap la sementara nak menerima perubahan, menyesuaikan masa..bebanan kerja dtg, tapi kna sering ingatkan diri n cari shbt yg mengingatkan agar kerja tu tk menghalang komiutmen sepatutnya..
Pernah juga penat sangat ngn kelas yg berlambak2, marking paper dsbgnye, tp ingtkan diri balik, tujuan keje, niatkan diri sampaikan salah satu ilmu Allah (ilmu fizik) dan selitkan sedikit unsur tarbiyah dlm kelas..n masa rehat n kegembiraan di saat kesibukan tu adalah masa dpt jumpa anak usrah, dpt pergi daurah n dapat usrah sendiri akhirnya..
Seringkali jugak rase terpaksa memenuhi keadaan dan kehendak tertentu yg kita tk suka..tapi realized bahawa itulah medan tarbiyah...perlukan kita memahami masyarakat sekeliling...phm dengan suasana masyarakat..segala yg pernah belajar dlm bentuk teori dlu,sekarang meminta kita untuk 'mempraktikal'kannya..fuhh...perlukan ketabahan hati..
Namun, pesanan2 dan doa kalian dr tempat sebelum ni, itulah penguat semangat; macam ayat ni "Dalam dakwah, rijaludakwah yg ditarbiyah, dibentuk, akan terjun ke dalam masyarakat..kerana kita ingin menegakkan syariat Islam di seluruh pelusuk dunia.Teruskan perjuangan dan beramal..."
perjalanan masih jauh;...
Pastinya ader kepahitan yg telah mula dirasa, namun tkkan mematahkan langkah...kerana kna mindset, bukan dunia yg dikejar...
Seperti juga Firman ALLAH dlm Surah Al-Syura 42:20 "Sesiapa yang mengkehendaki keuntungan di akhirat, akan Kami tambah keuntungan itu baginya. Dan sesiapa yg mengkehendaki keuntungan di dunia,Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.."
Buat sesiapa yg sudi dan masih rajin membuka dan membaca blog 'bersawang' ni... Kadang2 bukan la tkder masa nak menulis, tapi takde idea atau tk rasa nk menulis di blog..Apepun, iA..moga tujuan asal menulis blog masih dpt dicapai..
Alhamdulillah , di tempat baru pastinye suasana baru, komitmen baru kecuali misi yg masih sama.Rase tak sama mcm dlu, tk dpt sibuk mcm dulu..sibuk ngn benda lain.. Mula2 memang agak lost tp sekejap la sementara nak menerima perubahan, menyesuaikan masa..bebanan kerja dtg, tapi kna sering ingatkan diri n cari shbt yg mengingatkan agar kerja tu tk menghalang komiutmen sepatutnya..
Pernah juga penat sangat ngn kelas yg berlambak2, marking paper dsbgnye, tp ingtkan diri balik, tujuan keje, niatkan diri sampaikan salah satu ilmu Allah (ilmu fizik) dan selitkan sedikit unsur tarbiyah dlm kelas..n masa rehat n kegembiraan di saat kesibukan tu adalah masa dpt jumpa anak usrah, dpt pergi daurah n dapat usrah sendiri akhirnya..
Seringkali jugak rase terpaksa memenuhi keadaan dan kehendak tertentu yg kita tk suka..tapi realized bahawa itulah medan tarbiyah...perlukan kita memahami masyarakat sekeliling...phm dengan suasana masyarakat..segala yg pernah belajar dlm bentuk teori dlu,sekarang meminta kita untuk 'mempraktikal'kannya..fuhh...perlukan ketabahan hati..
Namun, pesanan2 dan doa kalian dr tempat sebelum ni, itulah penguat semangat; macam ayat ni "Dalam dakwah, rijaludakwah yg ditarbiyah, dibentuk, akan terjun ke dalam masyarakat..kerana kita ingin menegakkan syariat Islam di seluruh pelusuk dunia.Teruskan perjuangan dan beramal..."
perjalanan masih jauh;...
Pastinya ader kepahitan yg telah mula dirasa, namun tkkan mematahkan langkah...kerana kna mindset, bukan dunia yg dikejar...
Seperti juga Firman ALLAH dlm Surah Al-Syura 42:20 "Sesiapa yang mengkehendaki keuntungan di akhirat, akan Kami tambah keuntungan itu baginya. Dan sesiapa yg mengkehendaki keuntungan di dunia,Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.."
No comments:
Post a Comment