Sunday, August 1, 2010

istimewa.....

istimewa kah dirimu?? sehingga ALLAH meletakkan dirimu di jalan ni?...

hmm...soalan ini pernah di tanya oleh seorng pencrmh di satu daurah...semua diam membisu...sehingga..pncrmh itu pun memberikan jwpn..tiada hujah,tiada kata untuk engkau melafazkan bhw engkau istimewa itu...ini,...dll

Kerana dengan rahmat kasih sayang ALLAH yg meletakkan mu...tp nikmat itu akan ditarik if engkau malas, menarik diri secara tk langsung...ikut suka nk bwk dakwah..dll.

Saya sering merasakan itu..kekurangan dan kelemahan yg amat sngt, andai kate ade ppriksaan/ tanda aras/band untuk menentukan seorng akhawat, pastinya saya yg paling tk layak,..paling terkebawah, di'reject'..Namun, ALLAH sentiasa memilih diri ni, meletakkan dan memandu sy ke jalan yg lurus. Harap sngt ke'istimewa'-an ini akan berterusan....ke akhir hayat...ameeen..

AKHAWAT dan KEAKHAWATAN...

Thursday, July 15, 2010

nikmat di sebalik kesusahan , kesenangan

salam...kepada sesiapa yg masih rasa nk ziarah blog bersawang thp gaban ni....

banyk jer benda nk sy coretkn, tuliskn,..tp semua hanya dlm minda semata...
Menjadi seorang pekerja, membuatkan rutin kehidupan terpusing lebih dr 180 darjah...Kalo dlu, nak gi meeting ke, nak gi progrm ke, boley adjust masa...tp skrg, kna sesuaikan masa kerja dan lain2..(mcm nk cr alasan kan?...astagfirullah)..perubahan ini menyebabkan hidup sy ter'tune'..nak sesuaikan diri dgnstaf lain, ngn bos, nk cipta keberanian mengajar di hadapan...sehingga rutin harian berubah,...kna plak short sem..rase mcm lost sekejap..Namun, sy sentiasa dpt energy kekuatan dr usrah...new usrah mate yg bakal2 doktor sungguh menyeronokkan..mendengar pengalaman mereka...kesibukan mereka...lalu terciptalah kitorg punya plan tajmi' budak baru...

Saya akur, sbb utama kerja bukanlah gaji atau sbb nk beli kete, gembirakan famili..tp keje ini datang bersama tuntutan ingin menyebarkan dakwah ini...Islam ini...setelah mengalami 'pembentukan tarbiyah'...inilah masanya 'terjun' ke dunia luar...melaksanakan misi, yg bukan hanya teori, bahkan praktikal...sasaran madu' bukan shj dlm lingkungan student, tp juga rakan sekerja..dan msyrkt umum...

Teringt satu ta'lim dr ikhwah cni, 'kalo pk blk, knape perlu susah2 nk meeting, nak pk n nak merancng, g cni, g sana...baik duduk sj n study...' tapi kta pasti n nak wat sumer keje2 ni sebaik mungkin, korbankan keseronokan dunia, sbb kita ader aim yg lbh jauh dan pasti...syurga Allah...yg bukan mudah, tp tak payah..

hmm....balik semula ke utm, pasti mengimbas kembali memori n nak tk nak, dlm hati ..wujudnye prasaan, bestnye..kat cni..tmpt br tk mcm ni(pemikiran yg tak baik)..tp bak kat nqbh sy (ms sesi lunch ngn dia)..mestilah sue mampu m boleh wat smthng sbb tu di tempatkan disana...n org sne pun perlukan masa nk percy Sue...tunjukkan semngat dakwah..tp niat mesti ikhlas krn ALLAH...IA jalan seterusnya akan lancar shj...bertuah sebenarnya terpilih bekerja disitu...owh mmg satu nikmat Allah yg kdg2 tk dijaga..(dah dpt kwsn yg ader tarbiyah..banyak songeh plak-nie dlm hati jela)

iA....sy akan berusaha bersungguh membawa misi ini..bnyk sngt nikmat ALLah dah bg..n ALLAH sntiaasa memilih sy untuk berada di Jalan-Nya...nak ALLAH gantikan ngn org lain ke???(Tidak!!!!!!!!!!!)

Friday, April 16, 2010

setelah beberapa ketika...


Assalamualaykum..

Buat sesiapa yg sudi dan masih rajin membuka dan membaca blog 'bersawang' ni... Kadang2 bukan la tkder masa nak menulis, tapi takde idea atau tk rasa nk menulis di blog..Apepun, iA..moga tujuan asal menulis blog masih dpt dicapai..

Alhamdulillah , di tempat baru pastinye suasana baru, komitmen baru kecuali misi yg masih sama.Rase tak sama mcm dlu, tk dpt sibuk mcm dulu..sibuk ngn benda lain.. Mula2 memang agak lost tp sekejap la sementara nak menerima perubahan, menyesuaikan masa..bebanan kerja dtg, tapi kna sering ingatkan diri n cari shbt yg mengingatkan agar kerja tu tk menghalang komiutmen sepatutnya..

Pernah juga penat sangat ngn kelas yg berlambak2, marking paper dsbgnye, tp ingtkan diri balik, tujuan keje, niatkan diri sampaikan salah satu ilmu Allah (ilmu fizik) dan selitkan sedikit unsur tarbiyah dlm kelas..n masa rehat n kegembiraan di saat kesibukan tu adalah masa dpt jumpa anak usrah, dpt pergi daurah n dapat usrah sendiri akhirnya..

Seringkali jugak rase terpaksa memenuhi keadaan dan kehendak tertentu yg kita tk suka..tapi realized bahawa itulah medan tarbiyah...perlukan kita memahami masyarakat sekeliling...phm dengan suasana masyarakat..segala yg pernah belajar dlm bentuk teori dlu,sekarang meminta kita untuk 'mempraktikal'kannya..fuhh...perlukan ketabahan hati..

Namun, pesanan2 dan doa kalian dr tempat sebelum ni, itulah penguat semangat; macam ayat ni "Dalam dakwah, rijaludakwah yg ditarbiyah, dibentuk, akan terjun ke dalam masyarakat..kerana kita ingin menegakkan syariat Islam di seluruh pelusuk dunia.Teruskan perjuangan dan beramal..."

perjalanan masih jauh;...
Pastinya ader kepahitan yg telah mula dirasa, namun tkkan mematahkan langkah...kerana kna mindset, bukan dunia yg dikejar...

Seperti juga Firman ALLAH dlm Surah Al-Syura 42:20 "Sesiapa yang mengkehendaki keuntungan di akhirat, akan Kami tambah keuntungan itu baginya. Dan sesiapa yg mengkehendaki keuntungan di dunia,Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.."

Tuesday, March 30, 2010

Selamat Berjuang...

Ketahuilah wahai saudaraku,
Sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit,
Masa-masa yang melelahkan , dan berbagai ujian,
Padahal anda sedang berjalan di atas jalan kebenaran,
dan disibukkan dengan berbagai aktiviti dakwah...

Apabila anda teguh di atas kebenaran, dan sabar menghadapi berbagai ujian,
Yakinlah!nescaya kepedihan akan sirna,
kelelahan akan hilang,
dan yang tersisa bagi anda
adalah ganjaran dan pahala...

p/s : Selamat berjuang menghadapi final exam buat sahabat2, adek2 di UTM,
Juga buat mereka yang final sem dan berhadapan dengan presentation, moga dipermudahkan....