
Salam..
Sebenarnye tak tahu la nak tulis ape..cuma rasa nak menulis..
erm, teringat Suatu taujih dari naqibah..Tentang hawa nafsu..Antara materialisme dan iman (rentetan 1 buku; tentang Surah Al-Kahfi tajuk; antara iman dan materialisme)...Sejauhmana diri sendiri sebagai murobbiyah cuba implemen pengisian ni dalam diri.Dlm tak sedar n sedar, pertimbangan kita dlm sesuatu perkara...(kita bukan refer syariat Allah, tapi mencari alasan yang pelbagai) untuk mengikut hawa nafsu...Sayyid Qutb sendiri menulis dalam Tafsir Zilal mengikut method dakwah dan menekankan dengan jelas dan pasti bahawa tiada jalan tengah antara Syariat Allah atau hawa nafsu. Sebagai pendokong dakwah...jgn sesekali condong kepada hawa nafsuz(ingatan keras untuk diri sendiri)..Kita kena yakin kerana kita sendiri nak tegakkan syariat ALLAH. Hawa nafsu wujud dalam pelbagai bentuk ...(sehingga mungkin kita membandingkan kurniaan Allah terhadap kawan-kawan kita) dan kita cuba mengejar kecukupan dunia.(rumah,pangkat,harta,kecantikan,kereta dsb...).(tapi kita tak sedar)
aNtara perasan /tidak ..nikmat Allah itu adalah 1 bentuk ujian..
mCM ayat dalam Filem Sang Murobbi :" Monyet ats pokok tak terjatuh sbb pegang kuat2 bila orang goncangkan pokok, tapi bila datang angin sepoi2x bahasa bertiup, monyet pun jatuh sebab tertidur..)-ni versi terjemahan Bahasa sendiri.
Hawa nafsu tidak dapat dimatikan dinyatakan dlm AQ (Al-Jathiyah:18,23)..Namun harus sentiasa dibendung mengikut landasan Syariat Allah..
YA ALLAH...TEGUHKANLAH IMAN HAMBA-MU ini..........
p/s : Jangan Biar Allah bentangkan dunia kepada kita
2 comments:
takutnyer kalau jd macam monyet tu..kalau jatuh mesti cacat...tulang belakang patah lagi teruk..huhu
to nowfara;
Itu kalo cacat...kalo dah 'senyap' trus...???
Post a Comment