
'ketika orang mempersulit apa yg dimudahkan ALLAH, mereka akhirnya benar2 mendapati keadaan yang sulit dan nyaris tak menemukan jalan keluarnya'
Yer...jom buat tajuk kontroversi skit..hmm post sebelum ni saya delete dlu, sbb nak tulis dengan lebih baik..
Sajer jer nak open session skit tentang tajuk di atas..(padahal tak layak pun,sbb masih di tangga 1).
Disebabkan adek2 ni bertanya masa nak isi borang bentuk rumah, so, boley la diskusi skit..(wlpn rumah akak tk siap2)
ade orang request orang lain sbb dia berani & takut terlepas kot , ade orang yang mempunyai banyak pilihan, berderet2 pelawaan 'taaruf'..tp terima semua n pilih satu akhirnya. ade orang, takde langsung saper2 tanya, dia lebih redha naqib/naqibah dia cari, sesaper jela dirasekan sesuai. tapi tk de jugak. Last2 dia diam jer..tiba2 dpt jemputan walimahnya,rupanya kahwin dengan yang tkde fikrah(dah jodoh ke??).ini pun ade kes lain la..bila 1 masa akhawat terpaksa mencari 'insan baik' untuk diikhwahkan (ingat senang ke??).Sentiasalah doa moga ape yng ALLAH takdirkan itu, yg terbaik dan kita sentiasa redha.
Apepun, persoalan besar ini, perlu dipandang dengan minda yag outstanding, mengapa perlu baitul muslim? (jangan main redah jer)
apbila memahaminya bahawa untuk dakwah dan menuju Ustaziyatul a'lam..untuk menyusuri jalan panjang dakwah ini dengan lebih baik..(+ lahirkan generasi soleh musleh seterusnya)..alhamdulillah..bukanlah kita mencari orang untuk menolong kita 'stand' kukuh dalam dakwah, tp kita mencari yang sama2 mensupport untuk terus berdiri, bukan sebelah pihak jer.
Tp still kna consider bbrp perkara yang fitrahnya as manusia (saya tak maksudkan fizikal, tp mungkin bbrp aspek yang diperlukan oleh family kedua-dua pihak)..bukan kahwin dengan individu sahaja, tp seluruh keluarganya.memerima seadanya orang asing itu dan keluarganya(kna guna orang asing,sbb kita tak bercintan-cintun pun dengan dia sebelum walimah)
apepun,bagi saya..part peribadi, ciri2 tu jangan lah terlalu tinggi kriterianya..lama2 kita bukan mencari calon untuk akhirat tp calon untuk dunia semata..Moga dia individu muslim yang sefikrah, se pandangan, se'misi' dan se 'visi'.Pandang diri sendiri dlu sebelum meletakkan syarat-syarat ideal untuk orang lain. Perbaiki diri untuk menjadi dan mendapat lebih baik.
Nasihat ; segerakan pernikahan apaila sampai masanya dan bertemu orangnya. Payah nak jaga hati (sbb syaitan tahap dewa suka ganggu orang2 mukmin ni). Tapi jika belum masanya, teruslah melayari kehidupan single ni dengan hati yang best (sbb masa kita lebih fleksible)..dan semoga baitul muslim yg dibina ; 1+1 =2 atau 1+1= 2,3,4....sampai infiniti...(jangan = 0 yer)
No comments:
Post a Comment