
Assalamua'laykum..
Rindu nak mengupdate blog..so, sedikit perkonsian..
Alhamdulillah, baru sahaja selesai graduasi Master..Seriously, takde ape sngt nak dibanggakan pada title tu..Bile di akhirat nant, bukanlah ALLAH tny.."ok, yg master n pHd diasingkan dari hisab or ape2"..tp ini lebih kepada tuntutan dunia kan.(tp itulah alat untuk matlamat).Andai kate dilihat dari ilmu tarbiyah sendiri, agaknye standard darjah berapa ntah..ramai lagi hebat.
Ape yg lebih memberikan kesan atau erti pada saya adalah, perkara2 yg dapat sepanjang menyambung master.Bukanlah degree tu tidak memberi kesan, tp mehnah dan ujian serta kekuatan ukhuwah itu sangat dirasai dari tahun 2008-2010..
Bagaimana pada masa sibuk membina anak2 usrah, pada masa itulah juga projek master menuntut komitmen yang tinggi.Dalam pada itulah..rase nak belajar macam2 dari orang-orang hebat di UTM tu..tapi seikhlasnya,memang niat utama menyambung pengajian pada masa itu adalah kerana nak meningkatkan diri dalam tarbiyah.Main hentam je setuju dengan projek Physics Material.
Alhamdulillah, walaupun projek yg biasa tu agak 'killer', tapi saya dikurniakan dengan Supervisors yang sangat baik hati, labmate yang memahami,(sampaikan kalo lambat pergi lab,or tk pergi n cakap ade meeting ke ape2 ke)diorang boleh terima dan tolong backup.Kami saling caring dan membantu serta memahami.. Mane nak cari kawan-kawan macam ni..huhu
Dan paling tak boleh lupa, akhawat2 yang sentiasa memberi sokongan dan semangat, (di saat suatu masa tu, banyak sangat masalah, tibe2 buat keputusan nak QUIT)..The most memorable,mak usrah n rakan2 usrah ,kami bersama-sama solat hajat special untuk saya viva projek master 2 hari sebelumnya.Hingga saya rasa sangat nilai ukhuwah itu macam sangat2 best (tak terungkap dengan kata2).Dan bagaimana ALLAH permudahkannya..Kerana dalam perkiraan saya, tak lepas (tak lulus) viva itu, banyak data yang ntah ape2.dan kebetulan kena teruk juga dengan penilai dalam.
seminggu sebelum viva, dah tahu dapat kerja di CUCMS, sedih + gembira (semua campur2).Sayang kot nak tinggal UTM.(Baru phm prasan diorang sebelum2 ni).sehari masuk kerja, balik UTM balik..settlekan macam2 hal passing usrah dan lain2.Masa tu still berat hati(monolog"betul ke aku nak pergi ke tempat lain ni, macamne kat sane,usrah camne?,anak usrah')macam2 dalam kepala.so, correction tu ter'hold' lama sebab nak biasakan environment kerja..uhh
hampir 4 kali turun utm dalam range 3 bulan sekali.Sambil kerja, sambil juga membuat correction tesis.Tapi sangat seronok bile berkesempatan ke UTM semula. Setiap kali itu, adelah beberapa perkara menjadi keutamaan saya. Saya nakkan semangat, kekuatan dari akhawat2 di UTM, saya nak tengok anak2 usrah saya dulu..macamner diorang,paling best dapat gi jalan2 ngan diorang..dan setiap kali itu macam2 boley belajar dari diorang bile bermua'yashah.Dan penting juga tidak menilai seseorang itu dari luaran.Setiap seorang pasti nak kepada kebaikan dan punya potensi yang boley digilap.Lepas kite pergi, baru laju dia melangkah (Sesungguhnya hidayah milik ALLAH).Of course la bile naqibah2 lain bawak dia, pastinya lagi hebat.
Ukhuwah itu sangat bererti, bila kite jumpa, 'tuning frequency' kite sama.Masya-Allah, kini..anak2 usrah dah jadi peneraju utama, ade yang jadi penggerak wadah sekarang.Lebih hebat dari diri sendiri (semestinya itu amat bermakna:-)..dan tarbiyah dan dakwah di bumi UTM itu sentiasa subur malah makin rancak.Subhanallah:-)
Kini, perjuangan demi redha ALLAH itu perlu diteruskan walau dimana berada.Kerana kite sendiri sangat memerlukan dakwah.Sebagai 'jual-beli' dengan ALLAH kelak.Ingin sekali saya nyatakan bahawa, biasanye diri ini rase mampu jadi luar biasa bile ALLAH memberi bantuan dengan kehadiran akhawat2 UTM yang sangat sweetiest..juga ikhwah2 UTM yang sama2 dalam tanzim dan sebagainya.
Moga kalian sentiasa dalam redha ALLAH..Kalian banyak membantu samaada secara langsung atau tidak langsung.
So, ntah bile lagi akan ke sana..moga ade kesempatan..Wallahua'lam.
P/s : First time tgk sesuatu yg dipanggil 'flashmob' secara live di pesta konvo..hebat
6 comments:
yeah..........kenangan terindah di UTM.... dulu siap plan nak sambung study and kerja di UTM semata-mata kerana sayangnya pada UTM (to be specific...dakwah UTM)...
Tapi Allah Maha Menentukan... kita tercampak di selangor bersama seorang ikhwah UTM...huuuu
wow...... rasa macam nampak kaksu dalam live flashmod tooooo....huhu
sila betulkan 'kita' dalam perenggan kedua ditukar kepasa 'kini'
tak dapat di"bin" kan
tu la cik bai..akak tercmpak sorang2 n menyertai yanti (bile masa pulak akak tercampak bersama sorang ikhwah)
erk..termasuk dlm tu bersama zati amni..(tp kami tk jd squad tu..br je jln kat ctu..termasuk sekali rupenya)hihi
pasti merindui akk dan akhawat2 lain yg dah keluar dr utm...entah bila akan bertemu lagi...rinduuuuuuuuuuuuu
ketahuilah duhai akhawat UTM bahawa kami amat merindui suasana UTM...
wah udah lme yanti xkmen di sni.. nmpknye ade hikmah KITA sume di tmpt br. mge lbh subur dakwah di tmpt lain. UTM pn mkin mantopp
Post a Comment