Assalamua'laykum..
Kepada yang mengunjungi blog ini..terima kasih banyak..
Ntah yer..ape sebenarnye ingin saya tulis..
Sebenarnye ingin berkongsi kesyukuran, kegembiraan apabila setelah 1 thn saya bekerja.
Bukan nak bangga atau riak..(payah nak dpt keje ni; after 8 times interviewkat tempat lain)
Kerjaya saya ni..bukan boley untuk orang yg nak jadi kaya.(kalo rase nak jadi kaya semata, cari la keje lain macam bussiness ke or anything yg bukan line pendidikan)
Mencabar atau tidak...pastinya bagi saya yg kali pertama bekerja, ini satu cabaran besar
Tak sama belajar dan mengajar.Bukan senang nak bagi orang faham, kna prepare betul-betul.Pada mulanya memang kita rase nak penuhi kehendak semua student kite.Mustahil tu.tak semua orang suke cara kita..Cuba refleks kat mutarabbi.Ade yang suka murabbi yang keras sikit, ade yang suka yang lemah lembut.Namun, yang penting kite lakukan yang terbaik.
Medan ini merupakan medan yang menarik, sebabnye ...IA kite dapat menyelitkan modal-modal tarbiyah dalam profession kite.Namun, hati-hati agar tidak menjadi fitnah kepada dakwah.
Sebelum saya bekerja di CUCMS..Serius saya tak pernah dengar nama kolej ni..tapi bila tgk environment yang penuh orang Melayu dan Islam, saya yakin ade keistimewaan di sni. Ingat lagi masa mula-mula diceritakan tentang IKRAM, dan kolej saya adalah a part of IKRAM..(Ya ALLAH! Rasa nak sujud syukur sangat2)..Sebelum tu, saya sangat2 la nak kerja di UTM (Biasa la..tempat yg kite dah selesa, kita mesti susah nak tinggalkan)..Rupanya ALLAH dah merencanakan yg lebih baik..walaupun lambat skit.
Saya just 'cikgu foundation' jer..sangat biase..saya ajar fizik (ramai orang kate Fizik susah..memang pun..huhu)..Sekarang saya bersama team mate baru..Bila dengan akhawat2 CUCMS..Sebolehnya rase nak mengaku sebagai student..supaya tkde gap..rasa nak jer mengaku 5th year ke..(tapi memang tak layak la,saya memang tk pernah nak jadi doktor).Berukhuwah dengan bakal2 doktor memang best.Banyak sharing tentang life diorng.Doktor memang punyai pengaruh besar untuk dakwah..Madu' datang kepada diorang.Kagum gak dengan 'makcik-pakcik' yg doktor pakar, yg sangat sibuk, namun sentiasa komited dengan dakwah.Kami di CUCMS masih dalam bertatih.Doakan peluang2 yang terbuka luas di sana dapat dimanfaatkan.
Apepun, inilah cita-cita saya..sejak form 4 (dari MRSM) ..saya memang niat nak jadi pensyarah..yang ajar Fizik.Dulu itu hanya kemahuan, kini ia dah menjadi mampu.(tercapai.)tapi kena la usaha bersungguh-sungguh untuk mencapainye.Jalan hidup masing-masing berbeza.Namun, apa yg ALLAH beri, itulah yang terbaik buat kita.
Doakan moga kerjaya saya inilah yang menghambat dakwah semakin melaju,yang tidak melalaikan saya atau menyebabkan saya riak/takabbur dan seumpanya, janganlah ia yang menyebabkan saya kejar dunia..Doakan jugak..pembinaan pelapis yg sistematik disini (mampu saya sumbangkn tenaga dll)..IA banyak lagi planning dalam life..Satu persatu la yer
p/s : walaupun di tempat baru, saya selalu jer pergi johor untuk selesaikan tesis master.Jadinya attachment dengan UTM tu still kuat.
Kepada yang mengunjungi blog ini..terima kasih banyak..
Ntah yer..ape sebenarnye ingin saya tulis..
Sebenarnye ingin berkongsi kesyukuran, kegembiraan apabila setelah 1 thn saya bekerja.
Bukan nak bangga atau riak..(payah nak dpt keje ni; after 8 times interviewkat tempat lain)
Kerjaya saya ni..bukan boley untuk orang yg nak jadi kaya.(kalo rase nak jadi kaya semata, cari la keje lain macam bussiness ke or anything yg bukan line pendidikan)
Mencabar atau tidak...pastinya bagi saya yg kali pertama bekerja, ini satu cabaran besar
Tak sama belajar dan mengajar.Bukan senang nak bagi orang faham, kna prepare betul-betul.Pada mulanya memang kita rase nak penuhi kehendak semua student kite.Mustahil tu.tak semua orang suke cara kita..Cuba refleks kat mutarabbi.Ade yang suka murabbi yang keras sikit, ade yang suka yang lemah lembut.Namun, yang penting kite lakukan yang terbaik.
Medan ini merupakan medan yang menarik, sebabnye ...IA kite dapat menyelitkan modal-modal tarbiyah dalam profession kite.Namun, hati-hati agar tidak menjadi fitnah kepada dakwah.
Sebelum saya bekerja di CUCMS..Serius saya tak pernah dengar nama kolej ni..tapi bila tgk environment yang penuh orang Melayu dan Islam, saya yakin ade keistimewaan di sni. Ingat lagi masa mula-mula diceritakan tentang IKRAM, dan kolej saya adalah a part of IKRAM..(Ya ALLAH! Rasa nak sujud syukur sangat2)..Sebelum tu, saya sangat2 la nak kerja di UTM (Biasa la..tempat yg kite dah selesa, kita mesti susah nak tinggalkan)..Rupanya ALLAH dah merencanakan yg lebih baik..walaupun lambat skit.
Saya just 'cikgu foundation' jer..sangat biase..saya ajar fizik (ramai orang kate Fizik susah..memang pun..huhu)..Sekarang saya bersama team mate baru..Bila dengan akhawat2 CUCMS..Sebolehnya rase nak mengaku sebagai student..supaya tkde gap..rasa nak jer mengaku 5th year ke..(tapi memang tak layak la,saya memang tk pernah nak jadi doktor).Berukhuwah dengan bakal2 doktor memang best.Banyak sharing tentang life diorng.Doktor memang punyai pengaruh besar untuk dakwah..Madu' datang kepada diorang.Kagum gak dengan 'makcik-pakcik' yg doktor pakar, yg sangat sibuk, namun sentiasa komited dengan dakwah.Kami di CUCMS masih dalam bertatih.Doakan peluang2 yang terbuka luas di sana dapat dimanfaatkan.
Apepun, inilah cita-cita saya..sejak form 4 (dari MRSM) ..saya memang niat nak jadi pensyarah..yang ajar Fizik.Dulu itu hanya kemahuan, kini ia dah menjadi mampu.(tercapai.)tapi kena la usaha bersungguh-sungguh untuk mencapainye.Jalan hidup masing-masing berbeza.Namun, apa yg ALLAH beri, itulah yang terbaik buat kita.
Doakan moga kerjaya saya inilah yang menghambat dakwah semakin melaju,yang tidak melalaikan saya atau menyebabkan saya riak/takabbur dan seumpanya, janganlah ia yang menyebabkan saya kejar dunia..Doakan jugak..pembinaan pelapis yg sistematik disini (mampu saya sumbangkn tenaga dll)..IA banyak lagi planning dalam life..Satu persatu la yer
p/s : walaupun di tempat baru, saya selalu jer pergi johor untuk selesaikan tesis master.Jadinya attachment dengan UTM tu still kuat.
No comments:
Post a Comment