Seorang kawan saya pernah ditanya;(OLeh seorang lelaki)
'Macamne sebenarnye lelaki pilihan awak?"
"Kalo saya nak kawen ngn awak camne?'
Jawab kawan saya; "tak perlu tahu, biarlah rahsia".Jangan main2 benda serius macam ni"
'Eleh, perempuan macam kau mesti kata nak lelaki yang berjuang untuk Islam, mcm Fahri"!
'kononnya nak lelaki yang berdakwah ,diri sendiri leh ke terus berdakwah? macamner kalo ko dah kawen, sibuk ngan family, still nak join usrah ke?" sanggup tinggal suami n anak2 untuk usrah?"
Ape lagi, kawan saya terus mendiamkan diri dan meninggalkan insan itu yang ntah ape2..
Geramnye....
If u don't understand the tarbiyah sistem, jangan la memandang serong seorang wanita muslimah .Dah la tak tau makna dakwah, cakap banyak. Kerana hanya mereka yang faham akan tahu bahawa perjuangan ini tiada hentinya.kErana matlamat itu hanya Allah. Bukan stop dengan cinta manusia atau dunia.
Malas nak komen sebab nanti termengumpat lebih2...
Tuesday, June 30, 2009
Friday, June 26, 2009
Dia Mujahidah terbilang...
Tentu sekali bagi mereka yang pernah membaca buku HARI-HARI DALAM HIDUPKU-ZAINAB AL-GHAZALI- Ayat yg berbunyi "Jika terjadi pertembungan antara dakwah dan perkahwinana, maka terputuslah ikatan perkahwinan itu" begitu familiar.Kerana sering juga digunakan sebagai tazkirah berkenaan isu2 dakwah dan wanita.
Betapa hebatnya seorang mujahidah dalam mempertahankan yang hak dan menegah yang batil.
Andai kata kita sebagai seorang muslimah tidak kuat untuk berjuang mempertahankan syiar Islam, lihat saja ape hasilnya kelak.Zuriat yang bakal dilahirkan kelak pastinya akan diuji dengan tipu daya dunia.
Betapa Hebatnya zainab Al-Ghazali dalam memperjuangkan Islam sehingga menggentarkan musuh-musuh Islam melihat ketabahan beliau. Biarpun diseksa dengan sebatan beratus-ratus kali, disoal siasat dengan kejam, dibaham anjing,diletakkan di penjara yang pelbagai jenis,digantung....MasyaAllah....
Mujahidah ini juga tidak mudah dipengaruhi dengan dunia.Jalan matlamat hidupnya jelas semata-mata untuk Allah.Maka tidak hairanlah walaupun seksaan fizikal /mental/emosi yang diterima adalah sama seperti lelaki,namun kerana keyakinan terhadap aqidahnya,semua dugaan dan ujian berjaya diharungi.
Bagaimana dengan kita sebagai akhwat pada masa kini.Ujian yang secebis pun tidak mampu dilalu.Bagaimana kita ingin membebaskan diri kita kelak apabila disoal oleh Allah tentang tanggungjawab dakwah ini. Penat dan lelah ini akan berbayar di alam akhirat andai dakwah kita bersungguh-sungguh semata-mata kerana Allah.Oleh itu, ayuh akhwat, kita memperkasakan diri dari segala aspek dalam menuju Redha-Nya!.
Perjuangan ini tidak dihampari dengan karpet merah, tetapi penuh ranjau dan duri..
"SEMINIT KITA TERLAMBAT, 1000 JIWA YG KEIMANANNYA AKAN TERCABUT"
Betapa hebatnya seorang mujahidah dalam mempertahankan yang hak dan menegah yang batil.
Andai kata kita sebagai seorang muslimah tidak kuat untuk berjuang mempertahankan syiar Islam, lihat saja ape hasilnya kelak.Zuriat yang bakal dilahirkan kelak pastinya akan diuji dengan tipu daya dunia.
Betapa Hebatnya zainab Al-Ghazali dalam memperjuangkan Islam sehingga menggentarkan musuh-musuh Islam melihat ketabahan beliau. Biarpun diseksa dengan sebatan beratus-ratus kali, disoal siasat dengan kejam, dibaham anjing,diletakkan di penjara yang pelbagai jenis,digantung....MasyaAllah....
Mujahidah ini juga tidak mudah dipengaruhi dengan dunia.Jalan matlamat hidupnya jelas semata-mata untuk Allah.Maka tidak hairanlah walaupun seksaan fizikal /mental/emosi yang diterima adalah sama seperti lelaki,namun kerana keyakinan terhadap aqidahnya,semua dugaan dan ujian berjaya diharungi.
Bagaimana dengan kita sebagai akhwat pada masa kini.Ujian yang secebis pun tidak mampu dilalu.Bagaimana kita ingin membebaskan diri kita kelak apabila disoal oleh Allah tentang tanggungjawab dakwah ini. Penat dan lelah ini akan berbayar di alam akhirat andai dakwah kita bersungguh-sungguh semata-mata kerana Allah.Oleh itu, ayuh akhwat, kita memperkasakan diri dari segala aspek dalam menuju Redha-Nya!.
Perjuangan ini tidak dihampari dengan karpet merah, tetapi penuh ranjau dan duri..
"SEMINIT KITA TERLAMBAT, 1000 JIWA YG KEIMANANNYA AKAN TERCABUT"
Tuesday, June 23, 2009
pengalaman
Alhamdulillah...hari ni, pengalaman baru bagi saya.1st Time ajar tutorial fizik..untuk kelas yg dr pegang..bukan kelas budak degree.Disebabkan kelas ni semua lelaki dan dalam range umur sebaya dan ke atas.Saya memang gabra sejak minggu lepas lagi..tapi memang tak sempat nak prepare sangat kecuali semalam.Tu pun saya da ngantuk sangat.Cuma aku tak lupa untuk bermunajat kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan.Dan memang niat saya nak tolong dr (supervisor Saya yg pergi ke KL).
Kesian anak murid saya, cikgu terus bagi kuiz (3 Soalan)..Gelabah anak murid bukak nota.Sebenarnya, tak tahu nak mula mengajar tu macam mane.n tak dapat nak baca lagi kefahaman anak murid.selepas 25 minit diorang 'menggoreng' soalan2 saya bagi. Ade yang awal lagi dah giveup dan cakap mampu salin soalan je.Kesian pulak.Padahal mereka nak belajar dan perlu belajar untuk Army ni.
So, saya review balik pengajaran dr.Sejak aritu lagi saya tengok nota slide yang dr tinggalkan agak High Level.."camner ni,nak study sampai mne ni" (monolog sendiri)
Jadinya saya just review balik nota2 Dr R.. pada mulanya.Selepas itu, baru saya bincang semula soalan2 kuiz tadi dengan anak murid.Hmm...cikgu pun dah la tulisan tak lawa, baru nak try develop confident.Dengan beraninya, selepas saya terangkan 1 soalan, saya mintak salah seorang anak murid ke depan dan terangkan kembali soalan jawapan saya dah bagi...erm,tapi still tak berapa clear.Barulah saya paham yang anak murid saya perlu diajar dengan perlahan-lahan.tak perlu nak kejar tajuk.
Diakhir kelas,saya tinggalkan mereka dengan 1 soalan untuk saya amik markah.Dan di akhirnye, saya sedikit terharu, anak murid saya bagi cadangan supaya saya menolong mereka dengan buat latihan bersama kemudian baru tinggalkan soalan untuk mereka.
Saya tidak mengharapkan apa2 kecuali keredhaan Allah dalam membantu mereka memahami ilmu Fizik. Agak susah silibus mereka walaupun peringkat Sijil. Dan sebenarnya memang mereka nak belajar.Kesian mereka tertekan kerana banyak subjek yang perlu dipelajari dan semuanya Sains tulen. Saya sendiri yang da lepas degree pun mungkin pening nak paham..
Semoga pengalaman ini memberi kekuatan dalam mencapai cita-cita.Sepatutnya keikhlasan kita dalam menyampaikan ilmu memudahkan penerima ilmu untuk faham.
Kesian anak murid saya, cikgu terus bagi kuiz (3 Soalan)..Gelabah anak murid bukak nota.Sebenarnya, tak tahu nak mula mengajar tu macam mane.n tak dapat nak baca lagi kefahaman anak murid.selepas 25 minit diorang 'menggoreng' soalan2 saya bagi. Ade yang awal lagi dah giveup dan cakap mampu salin soalan je.Kesian pulak.Padahal mereka nak belajar dan perlu belajar untuk Army ni.
So, saya review balik pengajaran dr.Sejak aritu lagi saya tengok nota slide yang dr tinggalkan agak High Level.."camner ni,nak study sampai mne ni" (monolog sendiri)
Jadinya saya just review balik nota2 Dr R.. pada mulanya.Selepas itu, baru saya bincang semula soalan2 kuiz tadi dengan anak murid.Hmm...cikgu pun dah la tulisan tak lawa, baru nak try develop confident.Dengan beraninya, selepas saya terangkan 1 soalan, saya mintak salah seorang anak murid ke depan dan terangkan kembali soalan jawapan saya dah bagi...erm,tapi still tak berapa clear.Barulah saya paham yang anak murid saya perlu diajar dengan perlahan-lahan.tak perlu nak kejar tajuk.
Diakhir kelas,saya tinggalkan mereka dengan 1 soalan untuk saya amik markah.Dan di akhirnye, saya sedikit terharu, anak murid saya bagi cadangan supaya saya menolong mereka dengan buat latihan bersama kemudian baru tinggalkan soalan untuk mereka.
Saya tidak mengharapkan apa2 kecuali keredhaan Allah dalam membantu mereka memahami ilmu Fizik. Agak susah silibus mereka walaupun peringkat Sijil. Dan sebenarnya memang mereka nak belajar.Kesian mereka tertekan kerana banyak subjek yang perlu dipelajari dan semuanya Sains tulen. Saya sendiri yang da lepas degree pun mungkin pening nak paham..
Semoga pengalaman ini memberi kekuatan dalam mencapai cita-cita.Sepatutnya keikhlasan kita dalam menyampaikan ilmu memudahkan penerima ilmu untuk faham.
Friday, June 19, 2009
bila terasa berat...
" Tiada perjuangan tanpa pengorbanan"
Sebenarnya tak nak biarkan blog bersawang.Tapi takder idea nak menulis..
Cuma mengharapkan momentum diri ini sentisa konsisten dan bertambah, bukan berkurang.
Biar pun kadang-kadang perlukan pull stop sekejap, tapi untuk meninggalkannya, tidak sekali2..demi cinta kepada-Nya
Sebenarnya tak nak biarkan blog bersawang.Tapi takder idea nak menulis..
Cuma mengharapkan momentum diri ini sentisa konsisten dan bertambah, bukan berkurang.
Biar pun kadang-kadang perlukan pull stop sekejap, tapi untuk meninggalkannya, tidak sekali2..demi cinta kepada-Nya
Subscribe to:
Posts (Atom)